Żółte blachy – ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Charakterystyczne, żółte tablice rejestracyjne samochodów są obiektem westchnień wielu pasjonatów motoryzacji. Jak sprawić, żeby twój wymarzony, stary samochód nie wyniósł cię milionów na samym ubezpieczeniu?

Samochód zabytkowy, co to jest?

 

Samochód zabytkowy, to zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym z czerwca 1997 roku “pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami”. Dalej ustawodawca rozszerza wymagania. Takie auto, które można uznać za zabytkowe musi mieć nie mniej niż dwadzieścia pięć lat, model nie może być produkowany od co najmniej piętnastu lat i przynajmniej 75% części jest zgodne z oryginałem. Od tych zasad występują istotne wyjątki. Zwłaszcza jeśli pojazd jest wyróżniający się poprzez unikalne rozwiązania konstrukcyjne. Również rzeczoznawca samochodowy może stwierdzić, że auto jest szczególnie istotne dla udokumentowania historii motoryzacji i na tej podstawie może zostać wpisany do rejestru zabytków.

 

Na ile wykupić polisę OC samochodu zabytkowego?

 

Obowiązek posiadania ubezpieczenia samochodu dotyczy każdego, który chce jeździć po Polskich drogach. Nie inaczej jest z samochodami zabytkowymi. Problem polega na tym, że takie auta jeżdżą zazwyczaj tylko kilka razy do roku. Na zlot pasjonatów motoryzacji, czy żeby pochwalić się swoją maszyną w paradzie.

W takim wypadku obciążanie posiadaczy tych samochodów kosztem całorocznej polisy ubezpieczeniowej byłoby nieco nieuczciwie, w stosunku do innych kierowców. A na pewno za drogo. Dlatego właściciele samochodów z żółtymi blachami, jako jedni z niewielu, są upoważnieni do zakupu polisy na najkrótszy możliwy czas 30 dni. Jedyne o czym musisz pamiętać, to żeby mieć wykupione ubezpieczenie, kiedy poruszasz się swoim antykiem po drogach.

 

Gdzie kupić polisę OC samochodu zabytkowego?

 

Wiele towarzystw ubezpieczeniowych nie jest zadowolonych, w momencie gdy klient chce wykupić ubezpieczenie krótsze niż 30 dni. Starają się odstraszać potencjalnych kupców wysokimi cenami krótkich polis a w ekstremalnych wypadkach potrafią odmówić możliwości wykupu takiej opcji. Warto pamiętać, że towarzystwo ubezpieczeniowe czy reprezentujący je agent nie może odmówić nam sprzedaży takiej usługi – jest zobowiązany prawem do świadczenia nam swojej usługi.

Taki stan rzeczy wziął się ze zdecydowanie zwiększonego ryzyka ubezpieczalni, przy wystawianiu polisy krótkoterminowej. Krótszy czas obowiązywania ubezpieczenia przy proporcjonalnie zmniejszonych kosztach usługi powoduje, że taki układ przestaje się zwyczajnie takim firmom opłacać.

 

Co muszę zrobić jako właściciel samochodu zabytkowego

 

Jako posiadacza samochodu, który jest ważnym obiektem z punktu widzenia historii i rozwoju motoryzacji, ciążą pewne obowiązki związane z takim pojazdem. Właściciel takiego samochodu musi wykazać się szczególną dbałością i opieką nad zabytkiem. Sprawienie takich warunków garażowania oraz naprawy, żeby jak najdłużej pozostawał w najlepszym stanie. Ponadto w zarejestrowanym samochodem z żółtymi blachami nie można dokonywać żadnych istotnych zmian konstrukcyjnych bez uprzedniej konsultacji z konserwatorem zabytków. Nie można wymienić żadnej z części na nieoryginalny zamiennik. Efektywnie zwiększa to koszt związany z posiadaniem takiego auta. Samochodu-zabytku nie można również wywieźć za granicę kraju, bez zgody konserwatora.

Dodaj komentarz