wymiana opon

Wymiana opony w aucie, banał czy wyzwanie?

Dla jednych wymiana opon to pestka, dla innych nie lada wyzwanie. I pomimo tego, że na pierwszy rzut oka sama wymiana opon wygląda na
proces dość skomplikowany, to jednak nie ma się czego obawiać. Wystarczy kilka odpowiednich narzędzi, do tego trochę siły i nieco cierpliwości, by samodzielnie wymienić opony.

 

Wymiana opon – przygotowanie

Wymiana opon bardzo często konieczna jest po najechaniu na coś, co tę oponę uszkodziło. Na wymianę opon jesteśmy również zmuszeni w przypadku, kiedy zmieniamy opony letnie na zimowe i na odwrót. Kiedy zmieniamy oponę, na początku należy zaciągnąć hamulec ręczny i zostawić samochód na biegu (w przypadku automatycznej skrzyni biegów samochód zostawia się na pozycji P). Kiedy konieczność wymiany opon zastanie nas w trasie, wówczas należy pamiętać o włączeniu świateł awaryjnych lub pozycyjnych. Kiedy z kolei zatrzymamy się na poboczu, niezwykle ważnym krokiem jest ustawienie trójkąta ostrzegawczego, a następnie założenie kamizelki odblaskowej.

 

Kolejne kroki

W kolejnych krokach wymiany opon należy zdjąć kołpak, po czym można przystąpić do luzowania śrub. W tym celu powinniśmy wyposażyć się w naprawdę dobry klucz do kół, ponieważ jest on nieoceniony podczas odkręcania śrub. Dobry sprzęt znacznie ułatwia i przyspiesza ten proces. Śruby w kołach trzeba poluzować do tego stopnia, żeby po podniesieniu samochodu, można było je swobodnie odkręcić. Kiedy zaś śruby się zapiekły, wówczas koniecznie trzeba użyć klucza teleskopowego (stąd też warto mieć go w swojej skrzynce z narzędziami w samochodzie). By z kolei poluzować śrubę zabezpieczającą (najczęściej montowana jest ona przy felgach aluminiowych), należy nałożyć na klucz do kół specjalną nasadkę.

Bez narzędzi ani rusz

W kolejnym kroku wymiany opon koniecznie trzeba użyć lewarka, który obowiązkowo musi znaleźć się w każdym samochodzie. Dobrej jakości lewarek to podstawa wyposażenia, podobnie jak klucze. Kiedy zastanawiasz się, gdzie konkretnie umieścić lewarek to nie musisz się martwić. Każdy producent samochodu, wskazuje w instrukcji danego pojazdu, gdzie jest miejsce podparcia lewarka. Zwykle umieszcza się go niedaleko progu auta. Dbając o bezpieczeństwo podczas wymiany opon, zwróć uwagę na to, aby lewarek stał prosto i na twardym podłożu. Użycie lewarka spowoduje podniesienie samochodu do poziomu. Umożliwi wymianę np. uszkodzonej opony, która będzie znajdować się kilka centymetrów nad podłożem.

Finalna wymiana

W ostatnim etapie wymiany opony odkręca się poluzowane wcześniej śruby. Następnie energicznie ciąga się koło do siebie (zawsze zaczynając od góry). Należy dopasować koło zapasowe lub to wymieniane, do piasty koła, a po dopasowaniu należy przykręcić do niego wszystkie śruby (tzw. metodą krzyżową). Metoda krzyżowa polega na tym, że po wkręceniu śruby po jednej stronie, należy wkręcać tę z naprzeciwka itd.). Śruby zawsze dokręca się do końca, czyli do momentu aż pojawi się wyraźny opór. Po tych etapach możesz opuścić samochód na podłoże i ruszać w drogę.

Poznanie i zapamiętanie tych kilku kroków sprawi, że każdy (nawet laik w temacie) bez problemu wymieni opony w swoim samochodzie.

Opublikowany w Auto

Dodaj komentarz