silnik diesla

Rodzaje silników samochodowych, wady i zalety

Nie bez powodu mówi się, że silnik jest sercem samochodu. To zdecydowanie jeden z najistotniejszych komponentów – brak dobrego silnika w aucie oznaczać może całą serię kłopotów dla kierowcy. Mechanicy niektóre jednostki napędowe uznają za pancerne (np. słynne 1.9 TDI w grupie Volkswagena), inne z kolei kojarzą się głównie z częstymi i kosztownymi naprawami.

 

Uniwersalność silnika benzynowego

Silniki spalinowe zasilane benzyną są najchętniej wybierane przez polskich kierowców. Są dosyć tanie i ciche w pracy. Osiągnięcie zadowalających obrotów nie należy do trudnych zadań, samochody z takimi układami dobrze sobie radzą. Kolejny atut klasycznych silników benzynowych to sprawność energetyczna – nawet z małej ilości mieszanki paliwowej auto potrafi uzyskać sporo energii. Skoro silnik benzynowy ma tyle zalet, to dlaczego niektórzy wciąż decydują się na wybór innych jednostek, jak np. silnik diesla? Zacznijmy od tego, że jednostki benzynowe są mniej wytrzymałe. Świetnie sprawdzą się do miasta, ale jeżeli jeździmy autem w długie trasy, może być już problem.

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego autobusy prawie zawsze mają zamontowany silnik wysokoprężny? Zdarza się, że zadbana jednostka diesla po blisko milionie przejechanych kilometrów nadal jest w niezłym stanie technicznym. W silniku benzynowym ciężko takie coś osiągnąć. Do tego musimy dobierać odpowiedni rodzaj benzyny dla konkretnego modelu silnika, a eksploatacja może być dla nas dosyć droga. Wprawdzie benzyna jest nieco tańsza od oleju napędowego, jednak silnik benzynowy potrzebuje znacznie więcej paliwa, niż silnik wysokoprężny.

 

Diesel, czyli silnik spalinowy do zadań specjalnych

Jeżeli samochodem jeździmy w długie trasy, silnik wysokoprężny może być dla nas dobrym wyborem. W perspektywie czasu jest on bardziej ekonomiczny od benzynowego, lepiej radzi sobie w podróży. Jest także bardziej trwały, wytrzyma więcej kilometrów. Dlaczego więc każdy nie jeździ samochodem z dieslem? Po pierwsze, silniki diesla na ogół są głośniejsze od benzynowych, co nie poprawia komfortu jazdy. Po drugie, musimy bardzo dbać o jakość olejów i płynów oraz o regularność ich wymieniania, aby utrzymać silnik w dobrej kondycji i uniknąć konieczności napraw. Niektórzy mechanicy mówią, że silniki diesla psują się dużo rzadziej niż benzynowe. Jeśli jednak już to się stanie, oznacza to prawdopodobnie poważną usterkę i kosztowną naprawę.

Silnik diesla lubi być też używany w sposób ciągły przez określony czas, wtedy działa we właściwym trybie i osiąga zadowalające rezultaty wraz z niskim spalaniem. Korki w centrum miasta i krótkie przejażdżki z punktu A do punktu B nie są więc wskazane dla kierowców z autami z silnikiem diesla. Układy te są też ogólnie droższe i trudniejsze w odpaleniu, temperatura oleju napędowego jest znacznie wyższa niż benzyny. Wysokoprężne jednostki nadrabiają jednak świetnymi osiągami, na które stać je dzięki turbodoładowaniu. Są one też stopniowo coraz bardziej ekologiczne: kiedyś uważano, że diesle bardzo zanieczyszczają powietrze. Obecnie producenci często decydują się na takie rozwiązania, jak chociażby filtr cząstek stałych, które mają sprawić, że jednostka napędowa będzie bardziej przyjazna dla środowiska.

 

Mały atut silników benzynowych

Na argumenty o dużym spalaniu w silnikach benzynowych, ich zwolennicy mogą zwrócić uwagę na to, że silniki benzynowe nieraz posiadają zainstalowaną dodatkową instalację gazową. Wtedy możemy tankować zarówno PB 95 czy PB 98, jak i LPG, a to ostatnie paliwo jest bardzo tanie. Trzeba jednak uważać, w jakim samochodzie montujemy instalację, niektóre silniki radzą sobie z gazem lepiej, inne gorzej. Instalacja gazowa to także dodatkowy koszt, trzeba robić jej przeglądy i dbać o nią. W razie wypadku czy innej sytuacji podwyższonego ryzyka, obecność gazu w samochodzie może działać na naszą niekorzyść.

 

Podsumowanie

Silnik idealny nie istnieje – zarówno diesle, jak i jednostki benzynowe, posiadają swoje wady i zalety. Pewnym uproszczeniem może być stwierdzenie, że silnik benzynowy jest dobry do miasta, na krótkie trasy, dla początkujących kierowców, jako auto dla singla czy niewielki samochód rodzinny. Taka jednostka będzie cicho pracowała. Nie musimy aż tak głowić się nad wyborem oleju, a krótkie przejażdżki to coś, co tym silnikom bardzo odpowiada.

Układy diesla poleciliśmy natomiast raczej użytkownikom, którzy robią więcej kilometrów: zawodowym kierowcom i nie tylko. Na długie trasy diesel jest idealny i tani. Wytrzyma większą ilość kilometrów, mówi się, że niektóre turbodoładowane jednostki są po prostu nie do zdarcia. Trzeba jednak pamiętać, że użytkowanie diesla wiąże się z koniecznością regularnej wymiany oleju, nieco mniejszą kulturą pracy. Silniki diesla nie lubią też krótkich przejażdżek. Wprawdzie bardzo ciężko jest je zepsuć, ale kiedy już to się stanie, będzie potrzebna bardzo kosztowna i skomplikowana naprawa. Każdy musi więc sam sobie odpowiedzieć, jaki\e elementy silnika są dla niego najważniejsze i który wybór będzie dla niego dobry.

Opublikowany w Auto

Dodaj komentarz