Gdzie nie wjedziesz dieslem - norma Euro 6

Gdzie nie wjedziesz dieslem – norma Euro 6

Środowiskowy łańcuch pokarmowy którego naczelnym zjadaczem jest samochód, a ogniwem niszczonym powietrze, obecnie ulega zwróceniu uwagi przez władze i samorządy europejskie, które coraz częściej nie godzą się na zły stan atmosfery i chcą odwrócić kolej tej konsumenckiej degradacji.

Drogowcy, którzy do tej pory cieszyli się niskim spalaniem swoich dieslowych maszyn, chcąc podróżować nimi po krajach Europy, mogą zdziwić się, gdy nie zostaną wpuszczeni do czołowych miast unii. Te bowiem, ze względu na ochronę środowiska, wprowadziły zakaz poruszania się pojazdami wyposażonymi w silnik diesla, w granicach ich terytoriów.

Władza chemiczna

Legislacja Unii Europejskiej szczyci się tym, że we wszystkim potrafi znaleźć normę. To magiczne słowo stanowi wytrych do wszelkich kategorii życia społecznego, w tym także transportu. Badania, analizy, wywiady, audyty to powszechność w działaniach, które zawsze prowadzą do odkrycia przekroczeń, które według włodarzy, należy ujarzmić normą. Pod lupę zatem wzięto samochody dieslowe, które jak się okazało, niczym smoki ziejące ogniem i siarką, okazują się demonami środowiska, wydzielając z siebie całą tablicę Mendelejewa w najgorszej postaci. Norma emisji spalin okazała się zatem rycerzem na białym koniu, który wprowadza porządek w zadymione, europejskie metropolie.

Patrząc jednak obiektywnie, widocznym jest, iż miejscy giganci nie mogą poszczycić się krystalicznym powietrzem, które czasem gęsto wisi nad ich obszarem. Wybór samochodów dieslowych często podyktowany był faktem, iż te spalają mniej paliwa, jednak w urbanistycznych realiach i ta teoria zawodzi. Zakorkowane miasta, w których cyklicznym rytuałem jest ruszanie i hamowanie, a drążek skrzyni biegów rzadko dochodzi do „trójki”, wymuszają ciągłe tarcia hamulców lub pobór dużych ilości paliwa przy starcie. To z kolei powoduje dużą emisję zanieczyszczeń i pyłów, szczególnie w dieslach.

Wspólna walka o powietrze

Jeszcze kilka lat temu najwięksi europejscy giganci tacy jak Londyn, Berlin czy Paryż nie mogli poszczycić się dbaniem o środowisko własnego podwórka. Z przykrością dane i statystyki informowały o ich przodownictwie w dziedzinie zanieczyszczeń, stąd wzięła się wspólna idea zmiany na lepsze. Jednoczącym ich obecnie mianownikiem stał się zakaz wjazdu na ich terytorium samochodów napędzanych olejem napędowym. Dyktują to oczywiście europejskie normy z którymi bezapelacyjnie nie ma co dyskutować.

Gdzie zatem spodziewać się zakazu, podróżując po drogach Europy?

Londyn – od 2014 roku władze miasta metodą prób i błędów próbują ratować wiszące nad nimi kłębu dymu, chcąc doprowadzić do poprawy jakości powietrza. Obecnie każdy, kto pragnie zwiedzić, lub zaplanować dłuższy pobyt w stolicy Anglii musi liczyć się z wysokimi, dziennymi opłatami za posiadanie pojazdów niespełniających norm Euro 4 i 6.

Paryż – centrum europejskiej kultury i wielu zabytków, zdając sobie sprawę ze swojej trudnej sytuacji, od 2017 roku wprowadziło całkowity zakaz poruszania się samochodów dieslowych, wyprodukowanych wcześniej niż w 2001 roku. Złamanie narzuconych reguł skutkuje drogą grzywną.

Berlin – podobnie jak w Paryżu, stolica Niemiec wprowadziła zakaz wjazdu na terytorium miasta wszystkich samochodów, niespełniających norm Euro 6, pod karą grzywny.

Oprócz tych wiodących metropolii, podobne „obyczaje” obowiązują także w Rzymie, Wenecji, Stuttgarcie czy Brukseli, a zapowiedź wdrożenia tych zasad zapowiadają także inne europejskie miasta.

A co z diesel’owcami ?

Będąc w grupie tych, którzy obecnie posiadają samochód napędzanym olejem napędowym, a chcąc odwiedzić jedno ze wskazanych miast, można mieć dylemat i zadawać sobie pytanie, co zrobić? Potrzeba matką wynalazków, dlatego świetnym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z usług firm, powstałych na te potrzeby. Wynajem długoterminowy aut spełniających wszystkie europejskie normy, to zapewnienie bezpiecznej i spokojnej podróży, oraz cieszenie się wypoczynkiem, z myślą o tym, że przyczyniło się do obniżenia emisji spalin na danym terytorium.

 

Dodaj komentarz